Tips til hurtigere restitution

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Om du er træt efter en hård omgang træning eller træt efter en lang og hård arbejdsdag, er sagen uvedkommende. Ømme og trætte muskler er noget de fleste af os kender til og kan nok ikke helt undgås. Men det er der råd for. I denne artikel tager vi et kig på hvordan man kan fremme restitutionsprocessen, og hvordan man derved hurtigere kan blive frisk igen.

Kompressionstøj – virker bedre end man tror

Kinesiotape og kompressionstøj klemmer på bestemte muskelområder, så hævelse og væske i benene reduceres. Trykket øger blodgennemstrømningen, hvilket hjælper musklerne til at restituere hurtigere. Efter en lang og hård løbetur kan du med fordel iføre dig recovery boots, som anvender komprimeret luft til at massere eller fjerne væske og hævelse i benene.

Proteinshake kort efter endt træning

Musklerne skal have noget brændstof, da musklerne under hård træning nedbrydes. Derfor brug for hurtige proteiner for at få musklerne genopbygget. Derfor er det en god ide at fodre dem med en proteinshake umiddelbart efter træningen – også selvom din hensigt ikke er at blive større. Husk på at proteinshake ikke er en erstatning for et almindeligt måltid, men til tilskud.

Søvn og hvile

Det sidste tip siger muligvis sig selv, men er ikke desto mindre nok det vigtigste. Hvis din krop skal restituere optimalt, gælder det om at lave så lidt som muligt. Smid dig på sofaen med benene oppe eller gå i seng. Søvnen er en af de afgørende faktorer for restituere dine ømme muskler.