Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Søgemaskineoptimering (SEO) er en måde man kan forøge antallet af besøgende på sin hjemmeside. Sælger du f.x. benskinner til fodboldspillere, kan du få din hjemmeside til at poppe op hos tilfældige, som har søgt på benskinner. Det bliver her til en slags annonce, som kan blive reklameret for, på utallige søgemaskiner, herunder Google og Yahoo. På den måde tiltrækker du kunder til din hjemmeside, som finder interesse i de varer du har sat på markedet. Denne enkle måde, gør det nemmere for dig, som har besvær med at få din hjemmeside gjort synlig for flere mennesker.

Hvordan virker søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering virker på den måde, at du forklarer hvad du gerne vil reklamere for. Vil du reklamere for mobilcovers, skriver du det ned, og det bliver her til et krav for hvem du skal poppe op ved. Så bliver der samlet en hel del diverse informationer om personen som bruger søgemaskinen, og opfylder denne person disse krav du har sat, så kommer du muligvis til at komme op på deres skærm som en reklame. Det er vigtigt, at du skriver krav som opfylder det du reklamere for. Dette kaldes søgeordsanalyse, og handler om at finde de perfekte søgeord, som kan skabe dig flere købere. Det er en ufattelig dårlig idé, at skrive “Kattegrus” hvis det du reklamerer for er metalhegn. Det får dig ikke til at få flere kunder, men tværtimod til at spilde en masse penge, som du kunne have brugt fornuftigt ved at skrive de rigtige søgeord.

Hvordan kommer jeg i gang med søgemaskineoptimering?

Vil du gerne have søgemaskineoptimering til din hjemmeside, er der nogle ting som du bør huske undervejs. Det er en god idé at løbende lave statistikker om hvordan det er gået, og se hvor meget besøgstallet har ændret. Teknikken skal der også være styr på (HTML, domæner osv.) så google kan læse den.

Har du brug for hjælp, kan du med fordel opsøge et SEO bureau.